کد مطلب:796 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:374

مـتعه یا صیـغه
مسأله 2429 ـ صیغه كردن زن اگر چه برای لذت بردن هم نباشد صحیح است.



مسأله 2430 ـ احتیاط واجب آنست كه شوهر بیش از چهار ماه نزدیكی با متعه خود را ترك نكند، مگر با اجازه او بلكه در صورتی كه زن جوان باشد و مدت زیاد باشد مثلاً ده سال یا پنجاه سال اقوی حرمت ترك است.



مسأله 2431 ـ زنی كه صیغه می شود اگر در عقد شرط كند كه شوهر با او نزدیكی نكند، عقد و شرط او صحیح است، و شوهر فقط می تواند لذتهای دیگر از او ببرد، ولی اگر بعداً به نزدیكی راضی شود، شوهر می تواند با او نزدیكی نماید.



مسأله 2432 ـ زنی كه صیغه شده اگر چه آبستن شود، حق خرجی ندارد.



مسأله 2433 ـ زنی كه صیغه شده حق همخوابی ندارد، و از شوهر ارث نمی برد و شوهر هم از او ارث نمی برد و چنانچه در ضمن عقد شرط نمایند ارث بردن را، بعد از عقد با ورثه مصالحه نمایند.



مسأله 2434 ـ زنی كه صیغه شده اگر نداند كه حق خرجی و همخوابی ندارد، عقد او صحیح است، و برای آنكه نمی دانسته حقی بر شوهر پیدا نمی كند.



مسأله 2435 ـ زنی كه صیغه شده می تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود، ولی اگر به واسطه بیرون رفتن، حق شوهر از بین می رود، بیرون رفتن او حرام است.



مسأله 2436 ـ اگر زنی مردی را وكیل كند كه به مدت و مبلغ معین او را برای خود صیغه نماید، چنانچه مرد او را به عقد دائم خود درآورد یا به غیر از مدت یا مبلغی كه معین شده او را صیغه كند، وقتی آن زن فهمید اگر بگوید راضی هستم عقد صحیح وگرنه باطل است.



مسأله 2437 ـ اگر پدر یا جد پدری برای محرم شدن، یك ساعت یا دو ساعت زنی را به عقد پسر نابالغ خود درآورد كافی است، و نیز می تواند دختر نابالغ خود را برای محرم شدن به عقد كسی درآورد، ولی باید آن عقد برای دختر یا پسر نفعی داشته باشد علی الاحوط.



مسأله 2438 ـ اگر پدر یا جد پدری طفل خود را كه در محل دیگری است و نمی داند زنده است یا مرده، برای محرم شدن به عقد كسی در آورد، بر حسب ظاهر محرم بودن حاصل می شود، و چنانچه بعداً معلوم شود كه در موقع عقد آن دختر زنده نبوده عقد باطل است، و كسانی كه به واسطه عقد ظاهراً محرم شده بودند نامحرمند.



مسأله 2439 ـ اگر زنی كه صیغه شده به تمام مدتی كه قرار داده اند وفا نكند، شوهر می تواند به همان مقدار از مهر او كم كند، مثلاً اگر نصف مدت را حاضر نشده نصف مهر را كم كند، و اگر ثلث را حاضر نشده ثلث را كم كند، مگر ایام حیض او كه نزدیكی جایز نیست، لذا نمی تواند كم كند. و اگر مرد مدت صیغه را ببخشد، چنانچه با او نزدیكی كرده، باید تمام چیزی را كه قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیكی نكرده، باید نصف آنرا بدهد، حسب اجماع و اتفاق علماء، طبق خبر زرعة از سماعه از حضرت صادق علیه الصلاة والسلام، ولكن اگرزن در عقد شرط كرده باشد كه شوهر نزدیكی نكند محل اشكال است، خصوصاً اگر مدتی لذتهای دیگری از او برده باشد.



مسأله 2440 ـ مرد می تواند زنی را كه صیغه او بوده و هنوز عده اش تمام نشده به عقد دائم خود درآورد.



احكام نگـاه كردن

مسأله 2441 ـ نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم، و همچنین نگاه كردن به موی او چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است، و احتیاط واجب بلكه اقوی آنست كه بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نكند و این اقوائیت در غیر نظره اولی است، كه غالباً قهری است، هر چند كه مقدمات آن اختیاری باشد، و نیز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد.



مسأله 2442 ـ اگر انسان بدون قصد لذت به سر و صورت و دستهای زنهای اهل كتاب مثل زنهای یهود و نصاری نگاه كند، در صورتی كه نترسد كه به حرام بیفتد اشكال ندارد، و احتیاط واجب آنست كه به غیر آنچه كه متعارف بوده نپوشیدن آن، نگاه نكند.



مسأله 2443 ـ زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند، و بنابر احتیاط واجب زن جوان باید صورت و دستهای خود را از مرد نامحرم بپوشاند بلكه احتیاط واجب آنست كه بدن و موی خود را از پسری هم كه بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده كه نظر كردن او یا نظر كردن به او موجب هیجان شهوت بشود بپوشاند.



مسأله 2444 ـ نگاه كردن به عورت دیگری حتی به عورت بچه ممیزی كه خوب و بد را می فهمد حرام است، اگر چه از پشت شیشه یا در آئینه یا آب صاف و مانند اینها باشد، ولی زن و شوهر می توانند به تمام بدن یكدیگر نگاه كنند.



مسأله 2445 ـ مرد و زنی كه با یكدیگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند می توانند غیر از عورت به تمام بدن یكدیگر نگاه كنند.



مسأله 2446 ـ مرد نباید با قصد لذت به بدن مرد دیگر نگاه كند، و نگاه كردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذت حرام است.



مسأله 2447 ـ مرد نباید عكس زن نامحرم را بیندازد، و اگر زن نامحرمی را بشناسد نباید به عكس او نگاه كند علی الاحوط.



مسأله 2448 ـ اگر زن بخواهد زن دیگر، یا مردی غیر از شوهر خود را تنقیه كند یا عورت او را آب بكشد، باید چیزی در دست كند، كه دست او به عورت آن مرد نرسد و همچنین است اگر مرد بخواهد مرد دیگر، یا زنی غیر زن خود را تنقیه كند یا عورت او را آب بكشد.



مسأله 2449 ـ اگر مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد، كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولی اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند، نباید دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نباید او را نگاه كند.



مسأله 2450 ـ اگر انسان برای معالجه كسی ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، بنابر احتیاط واجب باید آئینه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند، ولی اگر چاره ای جز نگاه كردن به عورت نباشد اشكال ندارد.